Strategia Microsoft od lat zmierza do integracji rozwiązań biznesowych tak by funkcjonalności przenikały się i uzupełniały. Najnowsza wersja Microsoft Dynamics NAV 2017 jest kontynuacją panującego trendu. Jeszcze mocniej połączyła możliwości systemu ERP z takimi rozwiązaniami jak Office 365, Power BI, Microsoft Azure, czy Microsoft Dynamics CRM. Pojawiło się również kilka nowych, ciekawych funkcji, które na pewno znajdą swoich zwolenników wśród obecnych i przyszłych użytkowników systemu Dynamics NAV.
Rozwój systemu Microsoft Dynamics NAV
W 1987 roku powstała pierwsza wersja nosząca nazwę Navision. Był to system w technologii klient/serwer, który umożliwiał równoczesny dostęp wielu użytkownikom. Do początków lat dziewięćdziesiątych był sprzedawany głównie w Danii, Niemczech i Islandii. W kolejnych latach nastąpiła ekspansja na inne kraje europejskie.
W 2002 roku Microsoft nabył firmę Navision A/S, stając się właścicielem systemu Navision. Od 2005 roku system ten otrzymał nową nazwę Microsoft Dynamics NAV.
Przyglądając się kolejnym wersjom Dynamics NAV, można dostrzec stały trend. Funkcje systemu coraz mocniej integrowały się z innymi rozwiązaniami Microsoft, uzupełniając ich możliwości. Wraz z wersją NAV 2009 rozpoczęto integrację z Dynamics CRM. System NAV 2013 ściśle łączył Office 365 i Microsoft Azure. W ostatniej wersji NAV 2016 pojawiła się pogłębiona współpraca systemu ERP z Azure SQL, Power BI i Dynamics CRM.
Microsoft Dynamics NAV dostosowywał się do technologii i wymagań użytkowników. Początkowo system był dostępny jedynie na komputerach stacjonarnych i laptopach. W Wersji Dynamics NAV 2015 pojawiła się aplikacja na tablety, a w wersji NAV 2016 na smartfony.
Najnowsza wersja systemu ERP jest kontynuacją strategii One Microsoft. Nie wprowadza rewolucyjnych zmian, ale bogata jest w ciekawe funkcjonalności. Obecnie Microsoft Dynamics NAV to rozwiązanie wykorzystywane przez 120 000 firm z 47 krajów świata. Dzięki obranej przez Microsoft strategii, mało znany system ERP stał się renomowanym rozwiązaniem dla firm wielojęzycznych oraz wielojęzykowych z sektora małych i średnich firm.
Co nowego w Microsoft Dynamics NAV 2017?
NAV 2017 to mieszanka innowacji i doskonale już znanych użytkownikom systemu możliwości. Najnowsza wersja posiada rozbudowane funkcjonalności, dostępne już w poprzednich latach. Rozszerzeniu uległy obszary finansów, zleceń, zapasów i CRM. Pojawiły się także nowe rozwiązania jak Cortana Intelligence, Microsoft Flow i PowerApps.
Funkcjonalności oparte na integracji
W wersji Microsoft Dynamics NAV 2017 pojawiła się wtyczka do Microsoft Outlook, która oferuje użytkownikom interesujące funkcje. Dzięki niej wystarczy wyłącznie jedno kliknięcie, aby użytkownik uzyskał dostęp do danych finansowych, dotyczących raportu powiązanego z adresem e-mail. Są one prezentowane w widoku, umożliwiającym na szybkie przejście do informacji zawartych w systemie ERP. W NAV 2017 wszystkie czynności realizowane są z poziomu Outlook, a zmiany są automatycznie rejestrowane w systemie.
Nowa odsłona pozwoliła na integrację z aplikacją Microsoft Outlook także z poziomu kalendarza. Funkcja jest przydatna szczególnie organizacjom, wykorzystującym kalendarz w planowaniu realizacji usług dla swoich klientów. Oznacza to, że użytkownik bezpośrednio ze zdarzenia, które jest zaplanowane w kalendarzu, może zarządzać odpowiednimi zadaniami finansowymi. Po zakończeniu realizacji usługi istnieje możliwość wysłania faktury wygenerowanej wcześniej ze spotkania, znajdującego się w kalendarzu.
W wersji NAV 2017 pojawiła się wtyczka, która umożliwia otwarcie z poziomu pliku Excel wybranych widoków systemu ERP, które po uzupełnieniu można przesłać do Dynamics NAV.
Pojawiła się także usługa Microsoft Bookings. Dostępna jest dla subskrybentów Office 365. Służy do zarządzania rezerwacjami terminów spotkań czy realizacji usług.
Integracja z rozwiązaniem Power BI rozpoczęła się już w poprzedniej wersji. Obecnie pojawiła się możliwość generowania raportów i wykresów, a także udostępnianie ich w widoku głównym użytkownika. Dzięki temu nie ma potrzeby przełączania się między aplikacjami.
Wyższa wydajność
W nowej wersji rozbudowano funkcjonalności w obszarze finansów. Możliwy jest szybszy wgląd w kondycję finansową firmy poprzez łatwiejszy dostęp do sprawozdań finansowych jak bilans, rachunek zysków i strat, przepływów pieniężnych oraz raportów zysków zatrzymanych.
W obszarze płatności bankowych wprowadzono Dziennik uzgodnienia płatności. System pozwala na zaimportowanie wyciągu bankowego oraz jego automatyczne przypisane do nabywcy lub dokumentu dostawcy, opierając się na zdefiniowanych regułach.
W obszarze zleceń pojawił się ulepszony widok główny użytkownika. Wśród głównych zmian warto wymienić nowe wykresy dotyczące projektów. Pozwalają one na porównanie cen i kosztów rzeczywistych w stosunku do zabudżetowanych.
Rozbudowano obszar zapasów o atrybuty zapasów, które pozwalają na zarejestrowanie danych specyficznych dla danego zapasu jak kolor, kraj produkcji, rozmiar, wymiary produktu. Dane uzupełniają informacje zawarte w standardowych polach globalnych. Pojawiły się również kategorie zapasów, które umożliwiają grupowanie zapasów w ramach hierarchicznej struktury.
W obrębie modułu CRM zbudowano nowy widok główny użytkownika, umożliwiający szybki dostęp do kontaktów, ofert sprzedaży oraz wykresów takich jak lejek sprzedaży, prospekty w podziale na handlowców. Dostęp do widoku głównego możliwy jest także z poziomu klienta na smartfon.
Nowością są scenariusze konfiguracji, dzięki którym można szybciej definiować ustawienia w poszczególnych obszarach. Usprawnienia polegają na ograniczeniu interakcji użytkownika w trakcie korzystania z aplikacji oraz przy korzystaniu z predefiniowanych zestawów danych przy konfiguracji głównych funkcji.
Nowa wersja oferuje zestaw gotowych kreatorów ustawień, które wspierają użytkowników systemu w niektórych elementach konfiguracja prognozy przepływów pieniężnych jak ustawienie integracji z systemem Microsoft Dynamics CRM, ustawienie integracji z Microsoft Outlook, ustawienia akceptacji dla określonych dokumentów, ustawienia w zakresie migracji danych i ustawienia danych pod kątem raportowania zewnętrznego.
Nowością są także powiadomienia kontekstowe, które prowadzą użytkownika poprzez procesy powiązane z jego rolą. Dzięki powiadomieniom niewyszkoleni użytkownicy mogą realizować złożone zadania.
Innowacyjne rozwiązania
W nowej wersji Microsoft Dynamics NAV dodano usługę zaawansowanej analizy predykcyjnej o nazwie Cortana Intelligence. Jest to pakiet z funkcjami obsługi dużych ilości danych i zaawansowanej analizy. Pozwala wykorzystać dane jako bazę dla inteligentnych działań i ułatwia podejmowanie decyzji, bazując na analizach danych historycznych.
Pojawiła się możliwość modyfikacji Dynamics NAV bez potrzeby ingerowania w kod źródłowy. Aktualizacja i instalacja modyfikacji oraz rozszerzeń jest szybsza.
Wprowadzono także Microsoft Dynamics NAV 2017 Connector, który zapewnia dostęp do danych zarejestrowanych w zintegrowanych aplikacjach takich jak Power BI, Microsoft Excel, Microsoft Flow oraz PowerApps.
W nowej wersji pojawiła się funkcja ułatwiająca klientom płacenie za faktury, za pośrednictwem łącza do usługi płatniczej. Łącze można umieścić na fakturze, umożliwiając różne sposoby płatności np. kartą kredytową lub poprzez konto PayPal.
Dostępna we wcześniejszej wersji funkcja OCR została ulepszona w Dynamics NAV 2017. Umożliwia rejestrowanie całych dokumentów oraz jej określonych wierszy.
Microsoft Dynamics NAV 2017 w Polsce
System miał swoją światową premierę w październiku 2016 w Pradze. Na polską premierę jeszcze musimy chwilę poczekać. Planowana jest w pierwszym kwartale 2017 roku. Jednak już dzisiaj możesz sprawdzić koszt wdrożenia nowej wersji systemu ERP