Funkcjonalność analiz oraz raportowania w systemie ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central obejmuje narzędzia usprawniające budżetowanie, prognozowanie oraz analizę danych. Narzędzia te przygotowano z myślą o pracownikach działu sprzedaży, zakupów oraz magazynu, którzy nie mają większego doświadczenia w zarządzaniu finansami czy w księgowości.
Użytkownicy mogą korzystać z raportów, które ułatwiają podgląd danych w czasie rzeczywistym i które można dostosowywać do indywidualnych potrzeb. Raporty zapisuje się pod unikalnymi nazwami oraz umieszcza w odpowiednich obszarach aplikacji. Pozwala to przeprowadzić analizy w dowolnych formatach.
Firmy mogą korzystać z funkcjonalności Budżety zakupów i sprzedaży przy tworzeniu wielowymiarowych budżetów (zapas, nabywca, grupa nabywców oraz dostawców) z uwzględnieniem kwot oraz ilości. Użytkownikom udostępniono opcję śledzenia wyników raportów analizy, która bazuje na różnicach pomiędzy rzeczywistymi a zabudżetowanymi kwotami. Możliwa jest również wymiana danych pomiędzy systemem ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central a programem Microsoft Office Excel. System wspiera także kontrolę wersji budżetów, pozwalając użytkownikom na jednoczesną pracę na poszczególnych budżetach. Dotyczy to budżetów o identycznych wymiarach, przedziałach czasu oraz typach wartości.