Nowa wersja modułu Bankowość elektroniczna miała swoją premierę jesienią 2020 roku na Microsoft AppSource. Więcej informacji o aplikacji Electronic Banking dla systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central można znaleźć na Stronie produktu Electronic Banking Base App.
Moduł Bankowości elektronicznej jest częścią polskiej funkcjonalności dla Microsoft Dynamics NAV, w wersjach NAV 2015 PL, NAV 2016 PL i NAV 2017 PL. W przypadku wersji międzynarodowych, bez polskiej funkcjonalności, dostępny jest jako osobny moduł. Pozwala on na automatyczne bądź ręczne przygotowanie w systemie ERP poleceń przelewów dla nabywców oraz dostawców, które dalej są przekazywane drogą elektroniczną do banku. Bankowość elektroniczna umożliwia także import wyciągów z banku i ich automatyczne rozliczanie z otwartymi pozycjami należności oraz zobowiązań.
Wdrożenia modułu wśród klientów
Bankowość Elektroniczna w Dynamics NAV jest implementowana u około 95% klientów. Jednym z najczęstszych zadań, które ma realizować system jest automatyzacja pracy użytkowników, dlatego Bankowość Elektroniczna jest idealnym rozwiązaniem – mówi Paweł Przybylski, Menadżer ds. rozwoju i zarządzania siecią partnerską, IT.integro – Klienci, którzy realizują bardzo dużo operacji bankowych nie wyobrażają sobie pracy bez tej funkcjonalności – dodaje.
Praktycznie wszystkie firmy korzystają z Bankowości Elektronicznej, niezależnie od typu organizacji czy branży. Rozwiązanie jest potrzebne w każdym przedsiębiorstwie, które zajmuje się sprzedażą bądź kupnem produktów czy usług oraz wykonuje i przyjmuje przelewy. Moduł automatyzuje tego typu procesy.
Koszt i proces wdrożenia
Koszt wdrożenia zależy jest od tego czy w danej firmie proces rejestracji wyciągów bankowych oraz wysyłki przelewów działa w sposób standardowy, czy jednak są jakieś dodatkowe wymagania. Minimalnie można założyć, że wdrożenie zajmuje jeden dzień, podczas którego należy sprawdzić ustawienia, przeszkolić użytkowników oraz pomóc im w codziennym używaniu tej funkcjonalności. Oczywiście w większych firmach lub przy bardziej skomplikowanych rozliczeniach ten czas może się wydłużyć.
Korzyści
Podstawową korzyścią dla użytkowników modułu Bankowości elektronicznej jest automatyzacja ich pracy. Oznacza to, że nie trzeba ręcznie wprowadzać wyciągów bankowych. Wystarczy uruchomić automat, który wczytuje dane z wyciągu. Zatem mówimy tutaj o oszczędności czasu pracowników, a także o ograniczeniu błędów przy wprowadzaniu danych.
Funkcjonalność sprawdza się także w procesie wysyłki przelewów. Również w tym przypadku automat komunikuje się z systemem bankowym w danym banku i wysyła przelewy do dostawców. Także tutaj pracownik oszczędza czas i ogranicza możliwość pojawienia się błędów – mówi Paweł Przybylski – Jeżeli pomnożymy ilość takich czynności, ilość pracujących dni w roku oraz ilość czasu, wtedy korzyści są bardzo wymierne. Można nawet co do złotówki wyliczyć ile firma może zaoszczędzić pieniędzy na takiej automatyzacji – podsumowuje.
Kierunki rozbudowy modułu
Rozbudowa modułu wiąże się z nowymi systemami bankowymi, z którymi należy się skomunikować. Ponadto pojawiają się nowe wymagania prawne zarówno polskie, jak i unijne jak np. SEPA. Przyszłość Bankowości Elektronicznej można sobie tylko wyobrazić na podstawie otaczających nas trendów, takich jak mobilność, chmura obliczeniowa lub Blockchain, czyli nowy sposób rozliczania i zawierania transakcji.